TTW
TTW

Francija, Španija, Barbados, Antigua, Sierra Leone, Kenija in druge države napovedujejo vojno luksuznim potovanjem z drznim podnebnim davkom, usmerjenim v potnike prvega razreda.

Nedelja, julij 6, 2025

Francija, Španija, Barbados, Antigua, Sierra Leone, Kenija, luksuzna potovanja,

Osem držav – Francija, Španija, Kenija, Barbados, Benin, Sierra Leone, Somalija ter Antigva in Barbuda – je napovedalo vojno luksuznim letalskim potovanjem z uvedbo drznega novega podnebnega davka, namenjenega potnikom v prvem in poslovnem razredu ter zasebnim letalom, v usklajenem prizadevanju, da bi najbogatejši potniki plačali za podnebno škodo, ki jo povzročajo njihova potovanja z visokimi emisijami. Ta letalska dajatev, ki je bila uvedena med mednarodno konferenco ZN o financiranju razvoja v Sevilli, si prizadeva zbrati do 78 milijard evrov letno za financiranje trajnostnega razvoja in odpornosti na podnebne spremembe v najbolj ranljivih državah sveta. Koalicija, ki jo podpira Evropska komisija in vodi Projektna skupina za globalne solidarnostne dajatve, si prizadeva ponovno uravnotežiti globalni potovalni sistem, ki privilegiranim omogoča prekomerno onesnaževanje, medtem ko se države z nizkimi emisijami težko prilagajajo. Vsaka od osmih držav prinaša edinstven turistični in letalski odtis, vendar so enotne v zahtevi po finančni odgovornosti od svetovnih elitnih potnikov.

Koalicija, ki jo vodi Projektna skupina za globalne solidarnostne dajatve (GSLTF) in jo podpira Evropska komisija, ocenjuje, da bi se predlagana dajatev za premium letalske prevoznike lahko zvišala do 78 milijard € letnoKoalicija si prizadeva preusmeriti bogastvo od potnikov z največ ogljičnimi izpusti v podnebno ranljive države, ki se borijo s financiranjem infrastrukture, odpornosti in pobud za čisto energijo.

Koalicija ni zgolj simbolična. Združuje tako razvite kot države v razvoju – vsaka z zelo različnim turističnim gospodarstvom – vendar jih združuje prepričanje, da morajo luksuzne emisije prinesti globalno odgovornost. Okoljevarstveni zagovorniki, kot je Greenpeace, so načrt pozdravili kot dolgo pričakovano ponovno uravnoteženje, medtem ko so vodilni v letalski industriji, vključno z IATA, opozorili, da bi predlog lahko destabiliziral okrevanje letalstva in oviral naložbe v razogljičenje.

Spodaj je opisano, kako posamezne države s to drzno novo pobudo usklajujejo svojo rast turizma s podnebno odgovornostjo.

Francija uporablja globalno vodstvo v turizmu, da od najbogatejših potnikov zahteva odgovornost

Francija je zabeležila zgodovinskih 100 milijonov mednarodnih turističnih prihodov v letu 2024, s čimer je utrdil status najbolj obiskane države na svetu. Ta porast se je odražal v približno 71 milijard evrov prihodkov, ki ga spodbujajo tako prostočasna kot poslovna potovanja. Njegova mednarodna letališča – Charles de Gaulle, Orly in Nica – so prepeljala milijone potnikov višjega cenovnega razreda, od katerih jih je veliko letelo v poslovnem ali prvem razredu.

Z vstopom v koalicijo in sopredsedovanjem GSLTF Francija izkorišča svoj globalni vpliv za spodbujanje strukturnih sprememb v financiranju letalstva. Francoski predsednik Emmanuel Macron je poudaril, da morajo tisti, ki so imeli največ koristi od globalizacije – vključno s potniki luksuznih letal – pomagati financirati podnebni prehod. Francoska podpora globalnemu davku na premium letalske karte ni le politika, temveč načelo: podnebna pravičnost se mora začeti pri tistih, ki k problemu največ prispevajo.

Država je zabeležila tudi povečano povpraševanje po trajnostnih možnostih potovanja in spodbuja letalske družbe in letališča k posodobitvi z bolj zelenimi tehnologijami. Kljub temu Francija trdi, da nobena naložba v zeleno letalstvo ne more izravnati neravnovesja emisij pri prestižnih potovanjih brez pravične prerazporeditve stroškov.

Španija usklajuje rekordni turizem z vodilno vlogo pri reformi podnebnega financiranja

Španija je bila dobrodošla 94 milijona tujih turistov leta 2024, nov nacionalni rekord. Država je zabeležila strm porast tako turističnih kot poslovnih potnikov, z letališči, kot so Madrid-Barajas in Barcelona-El Prat med najbolj prometnimi v Evropi. Skupna poraba za turizem je dosegla 126 milijarde €, zaradi česar je Španija postala glavna destinacija za obiskovalce z visokimi izdatki. V prvem četrtletju leta 2025 se je ta trend nadaljeval z 17.1 milijona mednarodnih prihodov, kar je 5.7-odstotna medletna rast.

Kljub razcvetu se je Španija pridružila koaliciji za podnebne davke in trdi, da mora gospodarsko rast spremljati okoljska odgovornost. Kot pomembna evropska vstopna točka za luksuzne potnike se Španija zaveda okoljskih stroškov elitnega zračnega prometa. Predlog koalicije Španiji omogoča ohranjanje množičnega turizma, hkrati pa cilja na najbogatejše potnike – tiste, ki so najbolj odgovorni za prevelike emisije ogljika.

Španska odločitev jasno kaže na odmik od nenadzorovanih modelov rasti. S podporo letalskemu davku potrjuje, da mora vrhunsko udobje v zraku imeti za planet tudi dodatne stroške.

Kenija širi letalski sektor, hkrati pa zahteva globalno pravičnost za podnebno ranljive države

Kenija je zabeležila porast mednarodnih turističnih prihodov 2.39 milijonov v 2024, kar je 14.7 % več kot v prejšnjem letu. V prvem četrtletju leta 2025 je več kot Obiskovalci 478,000 prispel prek Mednarodno letališče Jomo Kenyatta v Nairobiju in Moi International v Mombasi, kar kaže na močan zagon tako v safarijskem kot konferenčnem turizmu.

Kenija je kot sopredsednica GSLTF zavzela odločno stališče proti podnebni neenakosti. Vlada trdi, da afriške države, kot je Kenija, sicer minimalno prispevajo k emisijam iz letalstva, vendar pa trpijo najhujše podnebne vplive – suše, poplave in izgubo biotske raznovrstnosti. Kenija verjame, da bi moral življenjski slog poslovnih ljudi in potnikov prvega razreda z visokimi emisijami pomagati financirati odpornost regij, ki jih je prizadel podnebni vpliv.

Kenija pravi, da letalski podnebni davek ni napad na potovanja, temveč ponovno uravnoteženje globalne odgovornosti. Ker se turizem še naprej razvija, si Kenija prizadeva za finančne modele, ki služijo tako trajnosti kot pravičnosti.

Barbados se sooča z življenjskim slogom jet-seta, ki ogroža njegove obale

Poročali so z Barbadosa 704,340 prihodov turistov za dolgoročno bivanje v letu 2024, poleg tega pa se je število potnikov na križarkah povečalo za 24.5 %. Država je zabeležila 103,843 turistov, ki so prenočili v prvem četrtletju 1, kar pomeni 2025-odstotno medletno rast. Mednarodno letališče Grantley Adams beleži porast prometa iz Severne Amerike in Evrope, večinoma potnikov premium razreda.

Barbados ni le član, ampak sovoditelj koalicije in eden njenih najglasnejših zagovornikov. Otoški minister za turizem je opozoril, da medtem ko bogati letijo v luksuzu, otoki, kot je Barbados, trpijo zaradi dvigovanja morske gladine, beljenja koral in intenzivnejših orkanov. Predlagani podnebni davek, trdi, je način, da tisti z velikim ogljičnim odtisom prispevajo k preživetju majhnih otoških držav.

Barbados še naprej vlaga v trajnostni turizem, vendar brez mednarodne finančne podpore ostaja njegova sposobnost prilagajanja omejena. Koalicija Barbadosu omogoča, da diplomatski pritisk spremeni v dejanja, pri čemer se osredotoča na presežek letalstva za zaščito prihodnosti otoka.

Benin si prizadeva za prerazporeditev bogastva iz letalstva v države v razvoju

Čeprav je turistični sektor Benina v primerjavi z drugimi še vedno skromen, njegov položaj v koaliciji poudarja pomen globalne enakosti. Zadnji razpoložljivi podatki o turizmu kažejo, da so mednarodni prihodi na približno 337,000 leta 2019, okrevanje po pandemiji pa naj bi se verjetno začelo v letih 2024 in 2025.

Benin je veliko vlagal v dediščinski turizem, ohranjanje kulturne dediščine in regionalno trženje. Z vstopom v koalicijo država sporoča, da si tudi manjša turistična gospodarstva zaslužijo delež v svetovnem financiranju podnebnih ukrepov, ki bi ga lahko zagotovil davek na premium letalske karte. Trdi, da mora odgovornost za podnebne spremembe presegati prostovoljne zaveze – biti mora vključena v način, kako svet financira letalski promet.

Benin podpira obdavčitev luksuznega letalstva kot način za preusmeritev prihodkov v države z omejenimi podnebnimi proračuni, vendar s perečimi potrebami po prilagajanju.

Sierra Leone povezuje skromno rast potniškega prometa z drznim zagovarjanjem podnebnih sprememb

Poročali so iz Sierre Leone 127,177 prihodov na mednarodna letališča v letu 2024, kar je več kot 119,005 v prejšnjem letu. Ker se turistični tokovi počasi povečujejo, država vidi letalski davek kot način za zagotovitev dolgoročne podnebne stabilnosti, medtem ko njeno turistično gospodarstvo raste.

Sodelovanje Sierre Leone v koaliciji odraža strateško potezo: uskladiti se z državami, ki zahtevajo, da visokoleteče elite prispevajo več k financiranju globalnega prilagajanja. Država vlaga v nove turistične koridorje, potovanja v skupnosti in okolju prijazne nastanitve – vendar ji primanjkuje sredstev, da bi ta prizadevanja razširila s hitrostjo, ki jo zahteva podnebna kriza.

Pridružitev koaliciji za podnebne dajatve je za Sierro Leone zagovor globalne pravičnosti: tisti, ki letijo udobno, morajo pomagati tistim, ki se soočajo z nevihtami brez zaščite.

Somalija se pridružuje koaliciji, ki zahteva finančno pravičnost od elitnih letalcev

Somalija ni splošno znana po turizmu, vendar se vse bolj vključuje v regionalne in humanitarne potovalne tokove. Leta 2024 je država sprejela približno 10,000 prihodov tujcevs Februarja 19,481 zabeleženih 2025 premikov čez mejo sam.

Čeprav si letalska infrastruktura Somalije še vedno opomore od desetletij konfliktov, se je ta pridružila koaliciji, ki poziva k pravičnejšemu sistemu globalnega financiranja letalstva. Država se sooča s hudimi sušami, negotovostjo glede preskrbe s hrano in podnebnimi migracijami, vendar nima nobenega deleža pri emisijah, ki povzročajo te težave.

Z vstopom v koalicijo Somalija potrjuje, da imajo tudi države z nizko stopnjo turizma glas pri globalnih podnebnih odločitvah. Trdi, da morajo najbogatejši potniki na svetu pomagati plačati za škodo, ki jo puščajo za seboj.

Antigva in Barbuda uporablja rekordni turizem za spodbujanje podnebne davčne reforme

Antigva in Barbuda sta leta 2024 dosegli nove vrhunce, saj 330,281 obiskovalcev, ki bivajo in 823,955 prihodov na križarjenjaV prvem četrtletju 1 je otok pozdravil 103,843 turistov, ki so prenočili, kar pomeni 6.7-odstotno rast v primerjavi s prejšnjim letom.

Antigva in Barbuda kot članica koalicije izkorišča svoj cvetoči turizem, da bi se zavzela za financiranje podnebnih ukrepov s strani potnikov z visokimi letalskimi prevozniki. Ker je dostop do zraka ključnega pomena za turistično gospodarstvo, otok nima namena omejevati potovanj, vendar vztraja, da potniki prvega razreda in zasebnih letal prispevajo k dolgoročnemu preživetju majhnih otoških držav.

Njegovo glavno letališče, VC Bird International, je zabeležil porast števila potnikov višjega cenovnega razreda. Vlada trdi, da bi lahko majhen davek na luksuzne vozovnice imel prekomeren vpliv na gradnjo morskih zidov, nadgradnjo infrastrukture in zaščito preživetja.

Francija, Španija, Kenija, Barbados, Benin, Sierra Leone, Somalija ter Antigva in Barbuda so napovedale vojno luksuznim letalskim potovanjem z uvedbo globalnega podnebnega davka, namenjenega potnikom v prvem razredu in zasebnih letalih, da bi potniki z visokimi emisijami financirali podnebne ukrepe v ranljivih državah. Nova dajatev naj bi letno zbrala 78 milijard evrov, tako da bi najbogatejše potnike na svetu finančno odgovarjala za njihov vpliv na okolje.

Globalni poziv k odgovornosti prizemljitvi luksuznih emisij

Koalicija Francije, Španije, Kenije, Barbadosa, Benina, Sierre Leone, Somalije ter Antigve in Barbude zaznamuje premik v načinu, kako svet govori o letalskem prometu. Te države ne prepovedujejo letenja niti napadajo turizma. Pozivajo k pošteni ceni za luksuzne emisije – takšni, ki ne odraža le stroškov vozovnice, temveč tudi stroške za planet.

Medtem ko letalske skupine opozarjajo na gospodarske motnje, koalicija odgovarja z moralnim vprašanjem: Ali naj bi najbogatejši potniki leteli nad posledicami svojih emisij, medtem ko se ranljive države utapljajo, gorijo ali bankrotirajo, ko se poskušajo prilagoditi?

Z naraščanjem števila potovanj po svetu leta 2025 ta boj ni več teoretičen. Dogaja se zdaj in osem držav v središču te koalicije je pravkar naredilo prvi korak k spremembam.

oglas

Share On:

Naročite se na naše novice

PARTNERJI

pri-TTW

Naročite se na naše novice

Želim prejemati novice o potovanjih in poslovnih dogodkih od Travel And Tour World. prebral sem Travel And Tour World'sZasebnost.

Izberite svoj jezik